מדוע כדאי לצלם בעזרת פלאש?

ישנם מצבים בהם התאורה הקיימת אינה מספיקה לצילום בחשיפה רגילה, ואז נדרשת הוספת
תאורה מלאכותית. האם נשתמש בפלש?

כדי לענות על השאלה, יש להבין את הדברים הבאים:

אם נצלם נושא עם תאורה אחורית או אחורית-צדדית, יש סיכוי קטן מאוד שנראה את הנושא
שרצינו בחשיפה שהיינו רוצים. מה שיתקבל זו צללית. לפעמים יש בכוונתנו לקבל צללית,
ואם זו הכוונה אז הכל בסדר.
הבעיה מתעוררת כאשר היינו רוצים את הנושא שלנו בהיר יותר והתוצאה לא שיקפה את רצוננו.
אם נמדוד את האור ישר מן האובייקט כך שהסביבה לא תשפיע על הנושא הקרוב , ולא נשתמש בפלש, התוצאה תהיה ש:
האובייקט יצא בהיר מואר טוב, והרקע יישטף – כלומר ילך לאיבוד.
האובייקט המוצל יהפוך למואר, והרקע שהיה מואר יהפוך ליותר בהיר, כלומר ימחק.
מחיקת הרקע נובעת מהתכונות של סרט הצילום: יכולת טווח החשיפה של הסרט המוגבלת.
ולכן, במקרה זה, הייתי משתמש בפלש כדי להאיר את הנושא הקרוב שמעניין אותי.
למשל, נסעתם לטיול והגעתם ליעד מסוים בשעות אחה"צ המאוחרות, הרקע האחורי מואר יפה, בתאורה טבעית, אבל הנושא שלכם לצילום נמצא קרוב אל הצלם והינו חשוך. כאן הייתי מפעיל פלש.

שימוש בפלש מקובל באירועים בהם אנחנו מעוניינים בתמונה בטוחה: בטיול כאשר
יש שמים מעוננים ממול, בערב בעת אירוע כדוגמת יום הולדת בבית, בגן.

בצילום מחוץ לבית של חבר/חברה עם תאורת שמש צדדית, יתקבלו צלליות בחלק מהפנים.
צלליות אלה תלויות בזוית השמש ובעוצמתה (תלוי בשעה ביום).
עין של אדם, רגילה "להשלים" עם הצלליות בזמן ההסתכלות (להתעלם מהן). אבל סרט הצילום יקלוט את הצלליות וזה יתבטא בד"כ ככתמים שחורים קשים בפנים.
צלמים מנוסים יודעים כיצד להעמיד את המצולם ויודעים לקרוא את האור נכון. הם יכולים לצלם פנים ללא פלש, כך שהצלליות מתקבלות רכות יותר וביתר טבעיות, דבר שנותן עומק – תלת מימדיות בפנים.
למי שלא שמעוניין או שלא בטוח ביצירת אפקט של צלליות רכות ללא פלש – מומלץ להשתמש בפלש, בכל שעות היום גם בחוף הים, וגם בשלג. בד"כ המצלמה תיתן עוצמת פלש כזאת
שתעדן את הצלליות.
יש להיזהר ממחיקת הצלליות לגמרי (עוצמה חזקה מידי) כי אז הנושא יהפוך לשטוח. ב"שטוח" כוונתי לתאורה ישירה שמוחקת לגמרי את כל הצלליות, ובכך, גורמת שהנושא לא יקבל עומק (כלומר מימד שלישי).

במקומות סגורים, מומלץ להבזיק את הפלש ישירות לתיקרה או ב- 60 מעלות, ע"מ למנוע
צלליות קשות על הקיר שמאחורי המצולם.
קיימת אפשרות נוספת של הרכבת "מרכך אור" על ראש המצלמה , (מין פלסטיק שקוף-לבן בצורת קופסא שמתלבש על ראש הפלש). diffuser זה, גורם לריכוך האור ולפיזורו בצורה מאוזנת ונעימה בחדר סגור.

אם ניתן, רצוי להשתמש בצילום מתוכנן במקום סגור, בפלש צדדי שממוקם 45 מעלות לנושא. הפלש מחובר למצלמה ע"י כבל ttl (יש לכל יצרן) שנקרא off-shoe cord.
בעקבות הרחקת הפלש הצידה מהמצלמה, יתקבל אובייקט עם עומק.
בצילום מתוכנן בבית של דיוקן (פורטרט), ניתן להגיע לתוצאות יפות בעלויות קטנות: להבזיק את הפלש למטריה שנמצאת מעל למצולם וב 45 מעלות אליו. שימוש בטכניקה זו נותנת אור רך ונעים על המצולם וגם יוצר צלליות רכות ונעימות.

ברוב המצלמות החדשות כיום ניתן להשתמש בפלש, בתפקוד של מילוי פלש fill flash.
בפונקציה זו, הפלש מסתנכרן במהירות גבוהה ממהירות הסנכרון הרגילה.
ובכך מאפשר לצלם דיוקן בחוץ באור יום, תוך שימוש בצמצם פתוח. כתוצאה מכך הנושא
יתקבל מבודד מהסביבה (נושא חד וסביבה מטושטשת).

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן