כמעט הכל על רפידות ברקסים

תפקיד רפידות הבלם הוא להתחכך בדיסק ולהמיר את האנרגיה הקינטית של האופנוע לחום.
כלומר – בזמן הבלימה הרפידות מתחממות, וגם הדיסק.

כמה מתחממים הרפידות והדיסק?
די הרבה.
התחממות הרפידות והדיסק תלויה בכמה גורמים:
1. עוצמת הבלימה.
2. משך זמן הבלימה.
3. סוג חומר החיכוך ברפידה וסוג חומר הדיסק.

הטמפרטורות:
בבלימות ארוכות וחזקות הטמפרטורות באזור החיכוך של הרפידות בדיסק יכולות להגיע לאזור ה 800-900 מעלות.
בבלימות ממוצעות – 300-400 מעלות.
ישנן בלימות שהטמפרטורות יכולות להיות אף גבוהות יותר.

עד כאן הכל תקין בארץ הבלמים.

ואז התישבו המהנדסים לעבוד: כל התנאים הבאים מצטברים – חייבים להתקיים ביחד:

1. צריך חומר שיחזיק מעמד בטמפ´ של לפחות עד 1000 מעלות. לא כל כך קשה.
2. צריך חומר שיספק חיכוך גבוה ככל הניתן. מצמצם מאוד את רשימת החומרים המתאימים (טונגסטן למשל לא יחזיק בדרישה זו).
3. צריך שהחומר לא יגרום לשחיקה מהירה של הדיסק.
4. צריך שהחומר לא ישחק בעצמו מהר מדי.

כאילו עד כאן זה לא מספיק קשה כבר ככה נכנסים הגורמים הבאים כדי לעשות את חיי המהנדסים ממש קשים:

5. אזבסט אסור לשימוש עקב היותו מסרטן ביותר בתהליך הייצור.
6. ההיזון החוזר ("רגש") שהרפידה מספקת בזמן הבלימה חייב להיות כמה שיותר מדויק ואיכותי.
7. ההיזון החוזר מהרפידה חייב להיות אחיד בכל טמפרטורה של הרפידה, ובכל עוצמה של הבלימה.

עכשיו המהנדסים כבר ממש זוחלים מהעומס ועדיין אנו הרוכבים מקשים עם עוד קושיה מארץ הקושיות (כושיה מארץ הכושיות ):

8. ה"נשיכה הראשונית" צריכה לספק כמה שיותר עוצמה ורגש יחדיו.

ואז נכנסים שאר השיקולים ההנדסיים ה"רגילים":
מידות, עלויות יצור, מחיר לצרכן, קלות אחזקה, ועוד ועוד…

הרשימה המצטברת של סעיפים 1-8 לא קלה כלל וכלל לפתרון.
לכן, כמעט כל הרפידות מתנהגות ומורכבות מחומרים דומים.
אבל עדיין אנו הרוכבים מרגישים הבדלים עצומים בין רפידות מסוגים ויצרנים שונים. (מי שלא מרגיש – שיארוז את הדברים, ימכור האופנוע ויעבור לקיבוץ )

למה?
באמת למה?

למה אם אני שם רפידות FERODO במקום המקוריות פתאום האופנוע עוצר יותר טוב בכמה מטרים או עשרות מטרים מאותה מהירות?
למה רפידות SBS או FERODO אוכלות את הדיסק מהר יותר מאחרות?
למה יש רפידות בצבע נחושת ואחרות שחורות?
מה זה בכלל HH?
מהן רפידות מרוץ?
ומה אפילו יצרני הרפידות לא יודעים?

אז אני אנסה כמה שיותר לא להתייחס לפירמות של רפידות אם ניתן.

יש TRADE OFF בין אורך החיים של הרפידות, יכולת הבלימה שלהן, ורמת שחיקת הדיסק. הסיבה היא חומר הגלם.
בעידן של אחרי האזבסט, היצרנים מוסיפים חלקי מתכת ומיצרים את הרפידות בתהליכים שונים (SINTERED למשל) שנועדו להבטיח את כל התכונות המבוקשות.

החומרים והתהליכים אינם חשופים לציבור, והן סודו של היצרן.

בעיקרון, המשוואה פשוטה למדי – ככל שהרפידה מספקת יותר עוצמת בלימה אורך חייה מתקצר ורמת השחיקה של הדיסק עולה.

רפידות מרוץ:
ממשוואה זו ועוד נתון אחד נוכל לענות על שאלה אחת: מהן רפידות מרוץ.
במרוצים – הלאי של כל הרכיבים הוא גבוה, וכך גם תדירות הבדיקה וההחלפה של הרכיבים. בנוסף, כל הבלימות הן בעוצמה המירבית וממהירות גבוהה מאוד, לכן אין מה לדבר על אורך חיים או על תחושה בבלימות בינוניות.

והכי חשוב – אסור אבל ממש אסור שהרפידות יגמרו במהלך המרוץ.
כלומר – רפידות מרוץ שוחקות דיסקים בקצב מאוד מאוד גבוה. הרפידות עשויות מחומר עמיד שאמור למנוע מהרפידה להישחק מהר, אבל הוא אוכל את הדיסק מאוד מהר.

לפני שנמשיך לאופנועים רגילים יש עוד נקודה ללבן. החומר ממנו עשויה הרפידה גורר כמה תופעות לוואי מעניינות:

1. ישנם חומרים שמגיבים טוב מאוד בנשיכה הראשונית – המון עוצמה ורגש, אך בהמשך הבלימה אינם מספקים את אותה רגישות. זה נובע מכך שכאשר הרפידה קרה היא מספקת היזון חוזר יותר טוב.

2. ישנם חומרים שמגיבים טוב מאוד בתחום צר של טמפרטורות. רפידות כאלה יעבדו טוב בעוצמות בלימה מסוימות. קיימות רפידות שעובדות טוב מאוד בבלימות בינוניות אך אינן טובות כלל בבלימות חזקות.

3. ישנם חומרים שדועכים באזור הגבוה של הטמפרטורות מבחינת כוח החיכוך שהם מסוגלים לייצר וההיזון החוזר. רפידות מחומרים כאלה יספקו עוצמה מאוד חלשה בסוף של בלימות ארוכות.

4. זוכרים את הטמפרטורות מהפרק הקודם? אלו היו טמפרטורות ממוצעות. ישנם פיקים של טמפרטורות הרבה יותר גבוהות בבלימות גם של אופנועי כביש.

5. לא קל כלל וכלל לבדוק את כל התופעות הללו, וגם לעמוד בכל 8 התנאים שצוינו בפרק א´.

6. היצרנים האומללים – כאילו לא מספיק קשה להם, גם צריכים לתכנן כלים לבדיקה של ביצועי הרפידות – כל אחד לעצמו. מכשור זה הוא אינדיבידואלי ובודק באופן שונה תכונות מעט שונות של הרפידות ממפעל למפעל.

אז ליצרנים אין ברירה.
הם מציעים מבחר של רפידות שונות לאותם קליפרים (אופנועים) על מנת שהלקוח יבחר ברפידות הכי טובות עבורו.

כעת, לרפידות ששמים באופנועים רגילים.
כיום ניתן למצוא בשוק רפידות בכמה דרוגי עוצמה:
FF GG HH ועוד. כאן תוכלו לראות רשימה ותמונות של רפידות מסוגים שונים, במקרה מהאתר של EBC. רשימה זו היא רק חלק מהדגמים הקיימים בשוק כמובן.
אפשר לראות שככל שהדרוג עולה, כך אורך החיים של הרפידה יורד.

ההעדפה של הרוכב צריכה להתבצע תוך שיקול אחד בלבד :
סוג הרכיבה.

אין לחסוך כסף כשמדובר במערכת הכי חשובה של האופנוע – מערכת הבלם הקידמי

אם סוג הרכיבה משלב בתוכו אי אלו קטעים של רכיבה אגרסיבית – סופשבוע בסדומרד למשל – אין לקחת רפידות בדרוג עוצמה נמוך בעלות אורך חיים גבוה.
החוק הוא שאם יש סגנון רכיבה שמצריך בלימות חזקות – צריך רפידות שמתאימות לבלימות חזקות.
ישנם רוכבים שרוכבים עם DR650 נניח ברכיבות עירוניות בעיקר, וישנם כאלה שרוכבים עם אותו אופנוע במרוצי סופרמוטו. ברור שאלה שרוכבים (גם אם זה רק מדי פעם) במרוצי או אימוני סופרמוטו חייבים רפידות עם העוצמה הכי גבוהה שניתן להשיג, שכמובן גם יגרמו את השחיקה הכי גבוהה לדיסק.
כמו כן ברור שרוכב ה DR שמבצע רק רכיבות עירוניות יכול להסתפק ברפידות יותר עדינות כלפי הדיסק – מדרוג עוצמה נמוך יותר.

החוק הוא פשוט – המקטעים של הרכיבה האגרסיבית יותר הם אלו שצריכים לקבוע את עוצמת הרפידה ולא שאר מקטעי הרכיבה.

כאן תמצאו דוגמא מהאתר של FERODO לחלק מתכונות הרפידה שנמדדות על ידי היצרנים.
כאן יש עוד דוגמא למשמעות של תכונות רפידה שונות. הדוגמא מאוד ברורה ויזואלית למרות שהיא פרסומת ברורה ליצרן מסוים.
וכאן אפשר לראות איך בודקים רפידות בדינמומטר מיוחד לנושא.

רמזתי קודם שהיצרנים בבעיה.
אין להם איך למדוד את כל התכונות הנפלאות של החומרים המופלאים שהם הוגים בלילות הזויי גאוניות.
הם צריכים ליצר לעתמם את אמצעי המדידה.
אבל איזה אמצעים?

דינמומטר לרפידות ברקס צריך לשלב את הפרטים הבאים:
1. הוא צריך להכיל דיסק. DA כאילו כזה?
2. הוא צריך להכיל קליפר עם רפידות. לאאאאאאאאאא!
3. הוא צריך להכיל מדי טמפרטורה לכל רכיב במערכת, בנקודות שונות.
4. הוא צריך להיות יכול לסובב את הדיסק כך שידמה את מהירות נסיעת הרכב.
5. הוא צריך לאפשר ויסות של עוצמת הבלימה.
6. כל אמצעי הבקרה חייבים להיות רציפים בזמן.

הכל טוב, אבל יותא שיצרנים שונים מודדים את אותן תכונות של רפידות במצבים שונים.
במחקר שקראתי פעם – FERODO היו בוחנים את הרפידות באזור של 800 מעלות ממוצע התחממות, כאשר חברה אחרת (גם בריטית EBC?) היו בוחנים באזור של 400 מעלות ממוצע התחממות.
לכן, באותה תקופה בבלימות חזקות FERODO אכן היו יותר טובים.
מנסיון, מיד לאחר קריאת המבחן הלכתי והחלפתי רפידות בFZR1000 שהיה לי שלא הספיק לי בעוצמת הבלימה וברגש. מיד חל שיפור ביכולת הבלימה שלי ושל האופנוע. כעבור כמה חודשים גם היה ניתן להבחין באכילה מוגברת של הדיסק.

כעת, כאשר היצרנים בודקים בלימות שונות, בסימולציות מהירויות שונות, הם מגיעים לתוצאות – אחרות.
יצרנים מסוימים שמים דגש על תכונות שונות.
ישנם יצרנים שמעדיפים מקדם חיכוך גבוה בכל תנאי – ואז יש שחיקה מוגברת של הדיסק.
כאמור – את ה TRADE OFF הזה כבר הזכרתי.

היצרנים שומרים לעצמם בסוד את ההרכב של החומר ואת תהליך הייצור. לכן, גם אם יצרן מסוים הולך ומודד אצלו בדינמומטר רפידות של יצרן אחר – זה לא עוזר לו להתקדם, אלא רק להבין עד לאן הגיעו המתחרים.
בנוסף – כיוון שהיצרן אינו יודע בדיוק איך ואיזה פרטים המתחרה חיפש – יתכן והוא לא יעלה על התכונות המיוחדות שאותו מתחרה ביקש להדגיש כשייתר דווקא את הרפידה המסוימת הזו.

אז הכל טוב ויפה.
מי שעוד לא התבלבל – כל הכבוד לו.

אבל איך זה עוזר לי שאני עומד בחנות ויש לי 5 רפידות אפשריות לאותו קאליפר?
כבר הזכרתי שמקטעי הרכיבה האגרסיביים יותר הם אלו שצריכים להכתיב את עוצמת הרפידה.

אבל מה לגבי שיקולים ארציים אחרים?
מה אם אני מוכן לעבור בין הדילרים השונים, מעוניין ברפידה הכי חזקה בשוק, שאינה רפידת מרוץ, ושהיא גם שומרת על חיי הדיסק הכי הרבה?
מה אם אני רוכב רק בעיר, בולם בעיקר בלימות עדינות עד בינוניות, ממהירויות נמוכות מ 150, ורוצה את הרפידות בעלות אורך החיים המקסימלי?

אין ברירה.
צריך לחפש מבחנים נייטרליים, שעורכים ירחוני הרכב ולבדוק שם מה התוצאות.

תשפטו בעצמכם למשל לפי המבחן הבא אם לא כדאי לנסות כאלה באוטו.
תראו איזה הבדלים התגלו בדבר כל כך פשוט כמו רפידות לבלמי אופניים בין היצרנים השונים. בייחוד כדאי להסתכל על הבדלי הביצועים במצב רטוב – מאות אחוזים

את הנתונים האלה אתם צריכים לחפש:
Pad: Average Stopping Distance:

Standard OE VW Pads 34.4m
Frenzi Italia 32.3m
Pagid T4151 31.6m
Pagid FR4151 30.7m
Ferodo DS2000 32.7m
Brembo 31.8m
G-Force Sport 30.5m
Formula Pads 32.7m
OMP 961k 30.7m
Mintex 1144 26.9m

אלו הם תוצאות שהושגו במחבן של רפידות על גולף VR6.
תראו את ההבל לטובה בין המינטקס לסטנדרט של VW – 18% הבדל . תם עידן ה "אני שם רק מקורי – זה הכי טוב". כל 15 הרפידות במבחן הן מדרוג עוצמה HP. המבחן נערך על ידי מגזין גולף.

למי שעדיין לא הבין – עזבו אתכם מפרסומות ומבצעים.
לפח נתונים מהיצרן לגבי אורך חיים ועמידות.
מדובר על 7.5 מטר הבדל ממהירות נמוכה ממאה קמ"ש (50 MPH בערך).
7.5 מטר בהם היה אפשר להתחמק מתאונה.
אורך וחצי כמעט של רכב ממוצע.

עכשיו תתארו לעצמכם את ההבדל באופנוע שמתחיל את הבלימה ב 250 וצריך לרדת ל 80.
האופנוע צריך להוריד 170 קמ"ש – מדובר על עשרות מטר הבדל במרחקי הבלימה.
עשרות מטר של פרפרים מיותרים בבטן.
עשרות מטר של בטחון יתר כי אפילו לא מתקרבים לאזור הסכנה והמהירות כבר מתאימה למצב.
עשרות מטר זה המון בכל קנה מידה שנבחר.

ואני מזכיר – כל הרפידות היו מאותו דרוג עוצמה

אני מאמין בשמירה על כמה שיותר רזרבות בטחון בנהיגה בכביש.
(לצערי במסלול מסתבר שאני משאיר יותר מדי רזרבות )

אחת הרזרבות הכי חשובות לנו כרוכבים היא מרחק הבלימה.

בכל שניה על הכביש יתכן ונצטרך לבלום.
יתכן ובכל שניה של רכיבה נצטרך לבצע בלימת חרום.
יתכן ונצטרך לבצע בלימת חרום במצב הכי לא נוח בעולם (אופנוע בהטיה, מהנתיב נשארו 30 ס"מ רוחב כי הנהג ממול חתך לנתיב שלנו, וגם ב 30 ס"מ האלה יש חצץ ).

לכן, אם בכל בלימה אנחנו יכולים להרויח כמה מטרים. למה לא?
בגלל מחיר יותר יקר בכמה עשרות שקלים בזמן החלפת הרפידות?
בגלל שחיקה מוגברת לדיסק? כמה מאיתנו גמרו דיסק קומפלט ממצב חדש רק עקב שחיקה (לא כאלה שקנו אופנוע עם דיסק גמור וגמרו אותו סופית!) ?

למה אנחנו הולכים לקורסי רכיבה ולומדים רכיבה ובלימה נכונה אם אנחנו בוחרים ברפידות שמעיבות על יכולת הבלימה שלנו?

אני בולם חזק בכל פעם שצריך לבלום – רק כדי לשמור על מרווחי בטחון ראוים מהרכב מלפני. אני גם לא שוכח את הרכבים אחרי ומתחשב בכך בזמן הבלימה.
לכן – הרכב רפידה שהוא מדרוג עוצמה גבוה הוא הכרחי עבורי.
מדי פעם אני רוכב סופרמוטו במגרש/מסלול, לכן, אני חייב רפידות מרוץ.

ההמלצה שלי, מנקודת מבטי האישית בלבד, היא תמיד לקחת את הרפידה בדרוג העוצמה הכי גבוה הקיים לקאליפר של האופנוע, שהוציאה את התוצאות הכי טובות במבחנים בלתי תלויים, ושאינה רפידת מרוץ.

למי שרוכב מרוץ מדי פעם – זה הכי קל. רק רפידות מרוץ. באימוני/מרוצי סופרמוטו ניתן לראות מקרים די שכיחים של מערכות בלם שמפסיקות לתפקד בגלל תנאים קשים.
[כמובן ש VERY BAD MOFO על מערכת הבלימה האולטימטיבת שלו אינו מניד עפעף ותמיד רוצה יותר ממה שאני מסוגל לתת לו, אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי ]

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן