המדריך להשרדות בכבישי גרמניה

נסעתם פעם באוטסטרדות של גרמניה? פחד מוות. אין שם הגבלת מהירות. אתה נוסע בנתיב האמצעי במאה שלושים קמ"ש, מרגיש כמו מייקל שומכר כשאתה עוקף מישהו שנוסע מאה ועשרים קמ"ש ופתאום מצד שמאל משב רוח מטלטל את מכוניתך ואתה שומע באוזן ב…ז….ז..ז… כשמרצדס או ב.מ.וו או סתם מכונית עוקפים אותך במהירות של 200 קמ"ש. אחרי כמה מפגשים מפחידים כאלה, שבהם הבחנתי במראה מכוניות מאותתו לי מאחור בעצבנות כשאני על מאה שלושים,משום שאני איטי מדי, נשברתי ונצמדתי לימין, כשאני נוסע אחרי משאיות שנוסעות בין מאה למאה עשרים או מאה שלושים קמ"ש, מהירות של צב.
העתון דר שפיגל פרסם השבוע מדריך השרדות לנהג בכבישי גרמניה. את המדריך כתב Werner Wingen גרמני יליד מינכן שחי כיום בארצות הברית. לטובת התייר הישראלי תרגמתי את המאמר מלא הבלהה הזה:

כשזה מגיע לנהיגה במכונית גרמניה שונה מכל מדינות העולם. גרמניה היא שילוב של דרום איטליה (נהגים עצבניים, משוגעים שהכל הולך אצלם ואין להם חוקים) לבין הנהגים האמריקאים (עצבנים וגרועים). אבל ההבדל הגדול הוא בכך שבגרמניה כל דבר הכי קטן שאתה עושה בכביש נתון לפיקוח רשויות החוק והאכיפה. כל תזוזה שלך, כל פניה, כל נהיגה קדימה, אחורה, הצידה, כל עצירה, כל חנייה, הכל צריך להיות על פי החוק. בגרמניה עליך להניח שכל מה שלא מצויין במפורש על ידי תמרור הוא אסור, או בגרמנית verboten .וחוץ מזה, כותב בעל הטור הגרמני, שלא יהיה לך ספק, בדרכים, לא כולם בגרמניה שווים בפני החוק!

כדי לסייע לתיירים בגרמניה, שמתכוונים לנהוג ברכב שכור, לעבור בשלום את הקיץ הקרוב, הנה כמה כללים שכדאי שתכניסו טוב טוב לראש כל הזמן.

הכללים:

* באוטובאן, באוטוסטרדה, שלא תעיזו אפילו לחלום על נסיעה בנתיב הכי שמאלי, אלא כן אתם יודעים בדיוק מה אתם עושים או אם יש לכם משאלת מוות. בנתיב הזה הגרמנים באמת נוהגים במהירות של 200 קמ"ש ומעלה והם מאוד לא אוהבים, בלשון המעטה, כשנהג איטי מזדחל לו בנתיב השמאלי במהירות של 170 קמ"ש וחוסם להם את הנתיב.

* לעולם, אבל לעולם, אל תעקפו מכונית מימין באוטוסטרדה שכן או שתחטפו מייד קנס כבד או שפשוט תמותו!

* לעולם אל תוציאו "אצבע משולשת" לנהג גרמני ואל תלמדו את "האמא שלו" איך לנהוג. הגרמנים נוהגים פי מאה מכל נהג אחר בעולם להזעיק משטרה במקרים כאלה או שהם נכנסים לקריזה ומשתגעים לגמרי והם ירדפו אחריך עד שיעצרו אותך, אם צפצפת על החוק ועוד קללת או עשית לעברם תנועה מגונה.

לעולם אל תתעסק עם נהגי מרצדס או ב.מ.וו. נראה שבגרמניה הדימוי של הנהגים ברכבים אלא זהה לדימוי שלהם בישראל. בעל הטור כותב שלבעלי מרצדס וב.מ.וו תמיד תהיה זכות קדימה באוטוסטרדות. אם תנסה להתעסק אתם, כלומר לעקוף אותם או לחתוך אותם, על המקום תחטוף את האבא של הקנסות או שיהיה לך עסק עם טיפוסים מפוקפקים במעילי עור ושיער שמנוני עשוי בקפידה.

* לעולם אל תעבור צומת בכתום, כשהמרזור מהבהב ואו טו טו הופך לאדום שכן במקרה כזה או שתחטוף קנס כבד, שיהרוס לך את הטיול, או שפשוט תמות כתוצאה מהתנגשות עם נהג גרמני שזינק עם מכוניתו באור ירוק.* כהולך רגל לעולם אל תחצו כביש באור אדום שכן תמיד יצוף לפתע שוטר או פקח ויקנוס אתכם

* אל תשכחו לאותת בעת פנייה! אי איתות גורר קנס כבד, וזה לא אופציה בלבד כמו באיטליה או אצל הנהגים הגרועים בישראל.

* אל תשאיר את מנוע המכונית עובד כשאתה יושב באוטו וממתין למישהו. או שתחטוף קנס או שעובר אורח גרמני יתן לך בעיטה באוטו, ויכופף לך את הפח, במחאה על כך שאתה מזהם את האויר בגרמניה.

* אל תיסע פחות ממאה ועשרים קמ"ש באוטוסטרדה. שכן אתה עלול למות, מישהו יתנגש בך, או שתחטוף קנס על נסיעה איטית.

* אל תתחרה עם גרמני על מקום חנייה. אין שום סיכוי בעולם שתצליח להשתחל עם הרכב לחנייה לפניו. רוב הסיכוים הם גם שהרכב שלך ידפק בניסיונות האלה!

* אל תחנה קרוב מדי למכונית אחרת שכן אתה תחטוף מייד את כל הקללות שבעולם. (פה אני רוצה להוסיף מניסיוני. החנינו פעם את הרכב במגרש חניה ציבורי בין שתי מכוניות חונות. הילדים, כהרגלם בארץ, פתחו את הדלת בזבנג ונגעו ברכב שלייד, גולף די ישן. מתוך הגולף יצאה לפתע גרמניה עם פרצוף של אלזה קוך מאוושוויץ, עם עיינים רושפות ומבט של קאפו, והתחילה לצרוח ולצווח בגרמנית. צעקתי לילדים שלי ולאשתי – אכטונג! זהירות, עוד מעט הגרמניה תשלוף ותצעק פייר! כמובן שלא יצאתי פרייר ועניתי לה באנגלית: גוד מורנינג. מה שלומך הבוקר? קרה משהו? אבל היא המשיכה בסדרת הנאצות והקללות. טוב שהיא לא זיתה את מוצאנו שכן היא היתה בוודאי חושבת לעצמה איך היטלר פישל והשאיר כמה מאלה בחיים. בקיצור זו היתה חוויה מזעזעת אבל גם מכוננת. מאותו רגע לקח לנו חצי שעה בכל פעם לצאת מהאוטו, כדי חלילה וחס שהדלת לא תתקרב אפילו לפח של האוטו השכן. ככה זה בגרמניה.

* לעולם אל תתלוננו כשפקח חנייה תוקע לכם קנס על אחור של עשרים וחמש שניות מעבר לזמן החניה בתשלום. חייכו ושלמו! הגרמנים דייקנים! כל ויכוח יכול לגרור קנס כבד על העלבת עובד ציבור!

* אל תעלו אפילו בדעתכם לחנות בלי לשלם, כפי שמקובל בארצנו (הפקח כבר עבר, אני הולך רגע לקופת חולים, תכף אשוב וכל השיטקים והטריקים המקובלים בארץ). אפילו אם תלכו עשרה מטרים לעבר מכונת החנייה הקרובה כדי לקנות כרטיס חנייה, תחטפו קנס. באחריות. אל תתווכחו עם הפקחים. תמיד תצאו וידכם על התחתונה וגם תאבדו את התאבון לכל היום.

* אל תשתו בירה או אלכוהול לפניאו בזמן נהיגה. בבתי הכלא הגרמנים יש הרבה יותר חוקים מאשר בכבישים.

* בסיכומו של דבר כותב הטור הגרמני מציע: סעו בתחבורה ציבורית, סעו במוניות וזכרו שביקור בגרמניה יכול להיות נסיון חיובי. גרמניה היא ארץ נהדרת וידידותית, כל עוד שלא נוהגים בה במכונית!

עד כאן ההמלצות של וורמר ווינגם. הוא כמובן מגזים ומביא דברים עד אבסורד, אבל יש הרבה מן האמת במה שהוא כותב. ישראלי שנוהג בכבישי גרמניה צריך להחליף דיסקט ולשכוח מתרבות הנהיגה בכבישי ישראל שכן אחרת הוא עלול לחזור לישראל בארון קבורה, או להוציא את כל הכסף שחסך לטיול על קנסות, או להתקל בגרמני עצבני שיפרק לו את הצורה. סעו כחוק ועל פי הכללים הנהוגים בגרמניה ואל תעיזו לחפף, לחתוך או לנהוג כמו בארץ.

My recommendation is to take public transport or taxis anywhere you go. You do want to remember your visit to Germany as a positive experience, right? Germany is a wonderful and friendly country. Just not while driving a car!

Submitted by Werner Wingen, originally of Munich, Germany but now living in Atlanta, Georgia.

תוספת חשובה:

כללי הנהיגה בגרמניה (לא חוות דעת אלא הכללים עצמם):

Don`t let the high speeds on German roads fool you into believing that there are no reduced speed zones. Usually, speeders will not be stopped at the time of the offense but will get a speeding ticket through the mail. This may be as long as two or three months after the incident. The German police use special cameras to catch speeders. Persons exceeding the limits by more than 40 kilometers an hour can count on losing licenses for a period of up to three months, plus a stiff fine. (See the table below.)

A tough, computerized point system is used to get dangerous drivers off the road. Increasingly strict penalties are the order of the day especially where drugs or alcohol are involved, and especially if there was an accident. Except where posted because of construction or traffic problems, there are no speed limits on the autobahns, although the recommended maximum is 130kph (about 80mph).

A mixture of slow-moving trucks and high-speed autos are on the same roads at the same time and defensive driving is a must. Autobahn chain-reaction pileups occur periodically, partly because of high speeds. The most common causes of accidents involving expatriates are failing to yield the right-of-way, following too closely and failure to maintain control. Accidents occurring at speeds of over 130 kph on the autobahns can result in insurance payment claims being annulled regardless of who was at fault.

The basic speed limit is 50kph (about 30mph) in built-up areas and 100kph (about 60mph) elsewhere. If you are hauling a trailer the speed limit is 80kph (50mph) on roads and autobahns.

If you see a blinking yellow light at an intersection it means stop, then proceed if the intersection is clear. Run a red light and you`ll probably be caught: many intersections have radar-controlled cameras hooked up to traffic lights.

All vehicles in Germany are required to have serviceable seat belts for all persons in the car, including those riding in the back seat. And the law requires that they be worn. There is a €30 on-the-spot fine for each person in a car not using a seat belt. An exception is made for back-seat passengers in older-model cars that didn`t originally come equipped with rear seat belts. Children under 12 are not allowed to ride in the front seat of a car and must use car seats certified by the German government.

There is no general rule in Germany that prohibits passing in an intersection. The driver making a left turn must therefore check for rear traffic at least twice and, because of the rearview mirror`s "blind spot," should not rely on it alone.
In Germany, a driver can be forced to submit to a blood test. The blood alcohol limit is 0.5 milligrams of alcohol per milliliter of whole blood. Persons exceeding this limit will be fined and face a license suspension of up to three months for the first offense. Just how many drinks it takes to give a person a 0.5 blood alcohol count depends on size and other factors, but two small beers, a quarter of a liter of wine or a jigger of hard liquor will probably get one close.

German law requires that all automobiles have a portable red reflective triangle and a first aid kit in their trunk. If a car is stopped for any reason, the triangle must be placed 200 meters behind it if on the autobahn and 100 meters behind it on all other roads. The car`s emergency flashers should also be turned on. You can only pass vehicles on the left. There`s a stiff fine for passing on the right.

Driving with parking lights alone is prohibited. You must use your headlights (low-beam) at night and during inclement weather. Motorcyclists must wear helmets and drive with the headlight on at all times. The Germans also have a complicated right of way rule. Unless otherwise posted, the driver coming from the right at an intersection has the right of way. Just because you are on what looks to be a major road, you may not be on the "priority" road. A diamond-shaped sign (yellow in the center surrounded by a white border) tells you if you are on a priority road.

The yield sign is an inverted triangle with a red border and white interior and means that you must yield the right-of-way. You don`t have to stop, though, if the way is clear. An eight-sided stop sign means that you must first come to a complete stop before proceeding.

Traffic calming zones (Verkehrsberuhigungenzone), indicated by a sign showing a pedestrian and a child kicking a ball, are often found in residential areas. In them playing children may use the entire street and traffic must stop for pedestrians and move at no more than 7kph.

You must stop for anyone using, or preparing to use, a white-striped "zebra" pedestrian crossing.

Round blue signs with white arrows inside them show permitted directions of travel. For example, if there are arrows pointing both up and to the right it means you have your choice of straight ahead or right, but left is prohibited. If there is a single arrow pointing left it means "left turn only."


If you`re involved in an accident, do not leave the scene. As the driver of a vehicle involved in an accident you must remain at the scene for at least 30 minutes before leaving, if alone. If you are involved in an accident with others, you must exchange personal and insurance information. Leaving the scene of an accident can lead to severe financial penalties and, depending on whether personal injury to others or extensive property damage is involved, you could be incarcerated or lose your license .
If you`re involved in an accident, do not leave the scene. As the driver of a vehicle involved in an accident you must remain at the scene for at least 30 minutes before leaving, if alone. If you are involved in an accident with others, you must exchange personal and insurance information. Leaving the scene of an accident can lead to severe financial penalties and, depending on whether personal injury to others or extensive property damage is involved, you could be incarcerated or lose your license .

Failure to pay traffic violations (citations for parking in clearly marked "no parking" zones or parking in a handicap space and other relatively small infractions) can lead to imprisonment. If the violations date back far enough and failure to pay is constant, your final payment will be a hefty fine (known as Bussgeld), accompanied by loss of your license and quite possibly a "go straight to jail" card.Some fines may be collected on the spot, provided the driver has enough ready cash on hand; otherwise, your name and address will be taken and a ticket will be mailed to you later with an accompanying payment slip.It is generally difficult to find a place to park during working hours, though in many cases you may be able to park in the evening at places where it`s barred during the day. Be forewarned: German towing fees are very high! Round signs with red borders and a white interior and an "X" mean no parking or stopping whatsoever. Similar signs with a single diagonal line mean restricted parking, or parking for a limit of three minutes only. Signs with only a red border and white middle mean no vehicles of any type are permitted.

There are two relatively new laws, carrying fines and other penalties, that you should be aware of. They concern the passing of buses and driving on snow-covered roads.

Motorists may not pass a bus that signals with its blinker that it is approaching one of its stops. Once the bus has stopped it`s OK to pass it, but at what the Germans call Schrittempo. That means moving so slowly that the needle on your speedometer doesn`t register. Cars headed in the opposite direction must also use Schrittempo when a bus is stopped with its blinker going. This is because of the danger that people, particularly children, may try to cross the street in an effort to catch the bus. If any do, the car must stop and let them cross.Driving on snow-covered roads is permitted only if your car is equipped with winter tires or all-year tires. Use of regular tires can result in a fine and, much worse, loss of your insurance coverage in the event of an accident.

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן