המדריך להבראת עסקים

עסקים במגמת נסיגה מאופיינים בסממנים חיצוניים כדלקמן:

1. ירידה שוטפת במחזורי המכירות.

2. אובדן לקוחות הנושרים אל המתחרים.

3. ירידה במחירים השוחקת את רווחי העסק.

4. קשיי גבייה מלקוחות.

5. תזרים המזומנים שלילי.

בשלב מתקדם יותר של המשבר מחריפים הסממנים:

1. החזרי צ`קים ואף הגבלה

2. חדלות פרעון

3. הפסקת אספקת סחורה ע"י ספקים.

4. משברים עם עובדים על רקע תשלומי המשכורות או התנאים הסוציאליים.

יש משמעות לכושר השרידות של העסק בהקשר לעיתוי שבו מזוהה המשבר ומתחיל הטיפול בו.

המשבר לא קורה ביום אחד. זהו תהליך ממושך וככל שמזהים אותו מוקדם יותר, סיכויי ההבראה גדולים יותר.

כאשר עסק נמצא במשבר עמוק, הטיפול במשבר יבוצע בסיוע יועץ עסקי המתמחה בכך ויותנה בהסכמת הבנק, הספקים והעובדים.

זהו משולש שכל אחת מצלעותיו עשויה לטרפד את תהליך ההבראה ולכן חשוב ביותר לבנות תוכנית עסקית נכונה ולשתף בה את כל הגורמים הרלוונטיים (בעיקר אלה שיש חשש שיכשילו את ההסדר).

פתרון המשבר מותנה בדרך כלל בגיוס משאבים לעסק.

מדובר במכירת נכסים ורכוש קבוע, גיוס כספים אישיים או גיוס שותף.

כל גיוס של משאבים חייב להישען על הסכמת הבנק. ברור שבתקופת משבר אי אפשר להחליף בנק או להסתייע בקרנות הסיוע המוכרות וכמובן לא בא בחשבון לקחת כספים ממקורות מפוקפקים כמו השוק האפור.

בחינת מצב העסק בטרם פרוץ משבר חריף, מאפשרת בניית תוכנית עסקית או תוכנית הבראה שיהיו קלות יותר לביצוע ויאפשרו שיתוף פעולה מצד הבנק שבו מתנהל החשבון של העסק או מצד בנק אחר. כאשר העסק איננו נמצא במצב של משבר הוא יכול לשתף בתוכניותיו את הספקים הנוכחיים שלו או ספקים חלופיים שיתנו לו תנאי סחר עדיפים. כמו כן אפשר יהיה לשתף בתוכנית העסקית גם קרנות סיוע לעסקים שיאפשרו לקחת אשראי בתנאים עדיפים על האשראי הבנקאי.

בהתאם לכך, הפיתרון הטוב יותר לעסק הוא רעיון האבחון העסקי התקופתי. בהתאם לכך מומלץ לבחון פעם בתקופת זמן את האסטרטגיה העסקית, כיווני התפתחות רצויים, רווחיות העסק ומוצריו השונים, היכן יש לו יתרון יחסי ועוד.

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן