בדיקות אופנוע לפני קנייה וכניסה למוסך

המאמר הבא , נועד להצביע עבורכם על נקודות חשובות שיש לבדוק באופנוע ל-פ-נ-י הכנסתו לבדיקה מקיפה במוסך (שרק לאחריה תחליטו אם לרכוש או לא).
בדיקה כמו זו תוכל לעזור לכם למצוא אם האופנוע בכלל "ראוי" לבדיקה מקצועית של מוסך ועל ידי כך ,לחסוך לכם את מפח הנפש שייגרם מהוצאת אי אלו מאות שקלים על אופנוע שבסופו של דבר לא תקנו (מאחר והמוסך יימצא פגמים שיכולתם למצוא , אולי , בעצמכם)

מנוע:

בדיקת הזעות ("הזעה" היא לא נזילה של ממש אלא הצטברות של שמן מחוץ למנוע בנקודות "אסטרטגיות" בצורת של טיפות קטנות או כתמים רטובים של שמן- תעבירו אצבע כדי לוודא – אל תתביישו!) במיוחד ממכסה השסתומים, מכסה המצמד ומכסה המגנטו (לא תמיד הינו טבול, אבל באלו שכן…). שימו לב בבדיקה זו לשאריות סיליקון שאריות אלו מצביעות על שימוש לא נכון באטמים….
בדקו הזעות/נזילות ממחזיר השמן של רגלית ההילוכים והקיק סטרט (רק אם יש קיק כמובן…אחרת יהיו פדיחות…)

התנעה קרה – יש להתעקש מרות על התנעה שהמנוע קר. קשיים בהתנעה יהיו בד"כ כשהמנוע קר ולא חם…(המוכרים בסוכנויות התיווך בדרך כלל יתרצו את ה"אי התנעה" של האופנוע בכך שהמנוע קר..מן הסתם , לאחר שתרכשו את האופנוע , הוא יהיה קר כל בוקר…לא?)

עבודה חלקה וללא גמגומים – לאחר חימום המנוע. האם פרק החימום היה ארוך מן המקובל בדגם זה?

בדיקת מי קירור (באופנועים מקוררי מים כמובן)- מפלס תקין?(בין קו המקסימום למינמום) האם צבעם אינו חלק?(האם הם עכורים?) האם יש סימני שמן במים? אלו יצביעו על חדירת שמן מנוע דרך נקודה מסוימת…

בדיקת שמן – מפלס, צבע וריח. צבע חלק? לא אפרפר (יצביע על כניסת מים לשמן), ריח לא שרוף? (יצביע על התעללות במצמד בד"כ)

שלדה ומתלים:

פרקו את מיכל הדלק והמושב. חפשו סימנים לתיקוני/קילופי צבע. סדק בצבע (פיצוץ…) יכול להצביע על מתכת מעוקמת כתוצאה מכיפוף (נפילה חו"ח…).
חפשו סימני חלודה, ובדקו האם היא שטחית או עמוקה (גודל גרגירי החלודה יכול להצביע על עומקה…).
חפשו מכות בתחתית השלדה, מתחת למנוע…אלו יגרמו ע"י עלייה לא זהירה על מדרכות…

נסו להעמיד את האופנוע אותו אתם מעוניינים לקחת לבדיקה במוסך , ליד אופנוע מדגם דומה וחפשו על השילדה ריתוכים דומים. באופנועים שעברו ריתוך על גבי השילדה יהיו "תפרים" נוספים שייראו "כמקוריים מייצור האופנוע" אך הם לא יופיעו על גבי אופנוע אחר (מדגם דומה).

חפשו חריצים על הזרוע האחורית של האופנוע בצידו של האגזוז .
זרוע מצולקת חוותה מפגש שלא כדרך הטבע עם האגזוז כתוצאה מהחלקה שכללה נפילה חזקה על צד האופנוע – נפילה שגרמה לעיקום האגזוז פנימה – עד כדי פגיעה בזרוע האחורית.

בדקו נזילות במזלג…האם הבקבוקים רטובים? יתכן כי מחזיר שמן הלך לעולמו…
תוך כדי לחיצה על הבלם הקדמי, נענעו את האופנוע…האם ההרגשה מהמזלג של פעולה חלקה?

לחצו על אחורי האופנוע, האם נראה כי לבולם יש שיכוך? האם האופנוע לא חוזר מהר (ורועש לפעמים…) למצבו המקורי?

שימו את האופנוע על הרגלית המרכזית, כאשר הגלגל הקדמי באויר. סובבו את הגלגל…האם הוא ישר? האם הדיסק/ים ישר/ים ? בהזדמנות זאת, העיפו מבט ברפידות הבלמים ובדקו כמה "בשר" עדיין יש עליהן…
כשהגלגל הקדמי עדיין באויר (לא מסתובב ), אחזו בשתי ידיים את המזלג ונסו להניעו קדימה ואחורה. האם יש חופש (במיסבי ההיגוי)?
הגלגל הקדמי עדיין באויר? יופי…תשאירו אותו כך…עכשיו בדקו האם הכידון יכול ליפול (לצדדים) חופשי, עד העצר, לימין ולשמאל. עכשיו בדקו עם היד, ולא בנפילה חופשית…האם בפעולה חלקה? ללא "קליקים"? אלו יכולים להצביע על מיסבי היגוי מהודקים מדי או חו"ח גמורים…לא לזלזל, אלו יקרים למדי ברוב המקרים…

עכשיו אפשר להניח לגלגל הקדמי לנפשו…העלו את הגלגל האחורי לאויר…

בצעו בדיקת חישוק ישר/דיסק ישר/רפידות בלמים, כמו בגלגל הקדמי…

אחזו בשתי ידיים את הגלגל ונסו לנענע אותו ימינה – שמאלה ביחס לציר הגלגל. האם יש חופש? מיסבי הגלגל החזירו את נשמתם לבורא…

אחזו בקצה הרחוק (מהמנוע) של הגלגל, ונסו לנענע ימינה – שמאלה (ביחס לציר האופנוע). יש חופש? מיסבי/תותבי הזרוע גם הם לא תקינים…

כללי:

צמיגים – ללא סדקים בצידו של הצמיג (יובש המחייב החלפה), עומק חריצים תקין, מידות לפי רשיון הרכב (אחרת יכולות להיות בעיות בטסט)

מספרי שלדה ומנוע – וודאו התאמה לרשיון הרכב

פלסטיקים וריפוד מושב – מלבד חשיבות היותם שלמים , בידקו אם הם יושבים "טוב" אחד עם השני – הפיירינג באופנועים מורכב מכמה יחידות של פלסטיק , חשוב מאוד שלא יהיו רווחים מוגזמים בין הפלסטיקים או חוסר רווחים מינמליים (פלסטיקים שנוגעים זה בזה "בלחץ" ואף ,מכסים זה את זה ) במידה ואחד הדברים מתרחש – זהו סימן ששילדת הפיירינג עקומה בנקודה מסוימת – סימן לנפילה של האופנוע.
כשהפיירינג מפורק , חפשו "טלאים" או ריתוכים מצידו הפנימי של הפיירינג – אלו יהיו סימנים נוספים לנפילה ולמידת הנזק שנגרם.

שרשרת וגג"שים – מצב גלגלי השיניים (צריך להיות שיניים לא "חדות"). נסו להזיז את השרשרת מגלגל השיניים האחורי. זז יותר מכמה מילימטרים? זקוק להחלפה…לפני בדיקה זו, וודאו כי השרשרת אינה מתוחה מדי ובעלת חופש…סובבו את הגלגל האחורי וודאו כי השרשרת "הולכת" חלק לכל מהלכה וכי אין חוליות תפוסות.

מנופים, ידיות ורגליות – וודאו כי הפעולה חלקה וכי אין חופשים מיותרים (הרסני במיוחד ברגלית ההילוכים)

שעונים – וודאו פעולה תקינה של השעונים ושל נורות החיווי.

בשלב זה, אם האופנוע נראה לכם, קחו סיבוב. אין לכם נסיון? הביאו חבר ע"מ שיוכל להבחין בבעיות במצמד/הילוכים/בלמים והתנהגות כללית

זהו פחות או יותר…

עבר את הבדיקה הראשונית? עדיין נראה לכם? אתם מבינים את העלות והמשמעות של תיקון הרכיבים הלא תקינים?
יאללה למוסך – לבדיקה אמיתית….

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן