איך לחסוך כסף ולוותר על שופינג מיותר

הפרסומות מתקיפות אותנו מכל צד, עושות לנו מניפולציות, ובלי שנשים לב פותחות לנו את הארנק כדי שנקנה את הג`ינס שיהפוך אותנו למאושרים. עם קצת מודעות אפשר לקנות בחוכמה, ולחסוך הרבה כסף.

למה זה כל כך משפיע עלינו?

אולי כי בכל אחד מאיתנו יש צד שרוצה להיות כוכב או לפחות להרגיש בכאילו. לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו ממש חייבים – כי עם המכשיר הכי מתקדם או המוצר היותר נחשב – יתכן שנהיה יותר מקובלים ואהובים.

אז איך נתמודד?

א. זיהוי הפיתוי

1. קודם כל עלינו להיות מודעים לכך שמנסים לפתות אותנו.
2. כעת עלינו לבדוק מהו הגורם המפתה אותנו: האם אני מושפע מהסלבריטאי שבפרסומת, מהמילה "מבצע" או אולי דווקא בגלל שהחבר שלי קנה מוצר דומה?

ב. נטרול הפיתוי

פתחו ביקורתיות בריאה –
זכרו שהסלבריטאי מקבל תשלום עבור הניסיון לשכנע אותנו, גם כשיש מבצע עדיין המוצר עולה כסף ולפעמים לא מעט, וכמובן שהרבה פעמים לחבר שלי ולי יש צרכים שונים וטעם שונה.

בדקו מתי אתם נכנעים לפיתוי –
– האם אתם קונים יותר כשאתם נמצאים בחברת אנשים מסוימים אשר משפיעים עליכם?
אם כן, היפגשו איתם מחוץ למרכזי הקניות.

– האם זה קורה לכם כשאתם מחכים למישהו? אם כן, הביאו איתכם ספר או עיתון.

– אם אתם משתמשים בקניות כדי להירגע ממתח או כדי לנחם את עצמכם, חפשו דרכים אחרות, כמו להתקשר לחבר קרוב, לעשות ספורט או לראות קומדיה.

אל תכניסו את עצמכם לפינות בעייתיות –
נסו לחסוך מעצמכם הימצאות במצבים מפתים שאתם יודעים שתתקשו לעמוד בהם.
למשל: כשמציעים לכם לנסות מוצר לתקופה קצרה במחיר מפתה וללא התחייבות, ותרו על התענוג מראש אם אתם יודעים שלאחר מכן תתקשו לממן את הרכישה. לפעמים לאחר שמתרגלים להתנהגות מסוימת, מגלים שמוצר שעד היום הסתדרנו בלעדיו בלי בעיה, הפך פתאום לחיוני ביותר.
אם אתם יכולים להעלות את רמת החיים שלכם – קדימה, פנקו את עצמכם. אבל כל עוד מצבכם הכלכלי לא השתנה, בשביל מה להעמיד את כוח הרצון למבחן?

סרבו בנימוס –

אפשר גם לסרב לשמוע על המבצעים בקו הקופות, או לפחות לזכור שאם הגענו לקופה בלעדיהם, כנראה שלא רצינו אותם מלכתחילה.

נסו ליהנות בלי שופינג –

חפשו מקומות בילוי מחוץ לקניונים ומרכזי הקניות.

תכננו מראש –

הציבו גבול כלכלי עוד לפני שאתם יוצאים לקנייה. כמה כסף אתם מוכנים להוציא עבור המוצר, בלי קשר למחיר שיציעו לכם.


תחליפים לפיתוי

כאשר אתם בכל זאת רוצים לתת לעצמכם תחושה של שדרוג, תוכלו הרבה פעמים ליצור בעצמכם שדרוג יצירתי בעלויות נמוכות הרבה יותר, וכך גם לבטא את הייחודיות שלכם.
במקום לקנות מוצר חדש ומשוכלל יותר, אולי תוכלו לשדרג את הישן באמצעות אביזרים נלווים.
לדוגמא: אם רוצים לתת מראה אחר לסלון, אפשר להחליף את הכריות, להוסיף הדום צבעוני או פריט אחר מעניין, במקום להחליף את כולו. גם שרשרת, חגורה או אביזר אחר יכולים להפוך תלבושת מפשוטה לזוהרת.

ומה עושים ברגע האמת?

אם אתם כבר נמצאים מול הפיתוי, והיד שלכם כבר מוכנה לשלוף את הארנק, קודם כל ספרו עד עשר. אחר כך שאלו את עצמכם מספר שאלות:
1. האם המוצר באמת עונה על הצורך שלי, והאם אשתמש בו?
2. מדוע אני רוצה בו? בגלל שהמוצר באמת הכרחי, בגלל שאני רוצה לפנק את עצמי, או אולי בגלל שאני עצוב?
3. אם הסיבה לגיטימית בעיני, האם אני יכול להרשות לעצמי לקנות אותו עכשיו?

אם התשובה חיובית, שלמו, ותיהנו מכל הלב. אם התשובה שלילית, חפשו חלופות זולות יותר או דחו מעט את הרכישה.
כמובן שלגיטימי לרכוש משהו רק בשביל הכיף או הפינוק העצמי, אך כדי לשפר את השליטה העצמית בכסף שלנו, חשוב שנדע מהי הסיבה האמיתית לרכישה, ולא נשקר לעצמנו ונשתכנע שהקנייה הכרחית.

לסיכום:
עצם ההבנה והמודעות לכך שמנסים לפתות אותנו יכולה לחזק את עמידתנו. אין צורך להיכנס ללחץ בכל ביקור בחנות, אבל כדאי להשתדל ולזכור כי מוצרי הצריכה אינם מגדירים את מי שאנחנו אלא רק את העטיפה. הבחירה אם להתפתות היא בידינו.

המגזין
עוד באתר

דילוג לתוכן